map-pin Σύστημα τετρακίνησης

Περισσότερα
8 Χρόνια 5 Μήνες πριν #13 από nickstath
nickstath δημιούργησε το θέμα: Σύστημα τετρακίνησης
Για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων,έτσι και για την fiat ο συνεκτικός συμπλέκτης αποτελεί τη δημοφιλέστερη επιλογή. Εφαρμόζεται κατά κόρον σε συστήματα τετρακίνησης των γνωστών SUV, αφού αποτελεί αξιόπιστη λύση με μειωμένο βάρος και κυρίως χαρακτηρίζεται για το χαμηλό κόστος κατασκευής του.
Το παραδοσιακό κεντρικό διαφορικό ανάμεσα στους δύο άξονες αντικαθιστά -μέσα σε ειδικό κέλυφος- μια συναρμογή πολύδισκων, η οποία περιβάλλεται από ειδικό ιξοτροπικό υγρό υψηλής πυκνότητας με βάση τη σιλικόνη. Τα ιξοτροπικά υγρά έχουν την ιδιότητα να πήζουν όταν θερμαίνονται, σε αντίθεση με το βασικό κανόνα της μηχανικής ρευστών.
Σε κανονικές συνθήκες κίνησης, το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται κανονικά ως προσθιοκίνητο ή σε μερικές περιπτώσεις και ως πισωκίνητο (Porsche 911 Carrera 4), ανάλογα με τον άξονα στον οποίο μεταδίδεται η κίνηση. Εάν χαθεί η πρόσφυση σε έναν από τους δύο τροχούς του "παθητικού" άξονα, η διαφορά περιστροφικής ταχύτητας ανάμεσα στα δύο ημιαξόνια αναπτύσσει μηχανική τριβή στους εσωτερικούς δίσκους.
Εξαιτίας της θερμότητας που παράγεται από την τριβή, το σιλικονούχο υγρό θερμαίνεται και αρχίζει να πήζει συσφίγγοντας σταδιακά τους δίσκους. Έτσι, "κλειδώνεται" ο -μέχρι τότε- "παθητικός" άξονας, μετατρέποντας το αυτοκίνητο σε τετρακίνητο. Σε κανονικές συνθήκες κίνησης η ροπή δεν μεταδίδεται καθόλου στον πίσω άξονα, ενώ όταν υπάρξει διαφορά περιστροφικής ταχύτητας το σύστημα μπορεί θεωρητικά να μεταφέρει τη ροπή έως και 100% στους πίσω τροχούς.
Με λίγα λόγια, ο συνεκτικός συμπλέκτης αντιλαμβάνεται τη διαφορά περιστροφής των τροχών, σε αντίθεση με το Torsen, το οποίο αντιλαμβάνεται τη διαφορά ροπής ανάμεσα σε δυο άξονες. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά περιστροφής, τόσο μεγαλύτερη είναι η μεταφορά ροπής. Σε πολλούς από εμάς δημιουργείται λανθασμένη εντύπωση ότι η τετρακίνηση σε αρκετά SUV εμπλέκεται -υπό κανονικές συνθήκες- και σε ευθεία πορεία, όπως, για παράδειγμα, δείχνουν τα ημιαξόνια ενός panda καθώς περιστρέφονται. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι τα ημιαξόνια εξακολουθούν να περιστρέφονται, ακόμα και αν δεν μεταδίδεται ροπή στην άτρακτο, επειδή είναι αρθρωμένα με τους τροχούς.
Το βασικότερο μειονέκτημα του συνεκτικού συμπλέκτη έγκειται στη χρονική υστέρηση του συστήματος από τη στιγμή που θα γίνει αντιληπτή η διαφορά περιστροφής έως και τη μεταφορά της ροπής. Για να μειωθεί αυτή η καθυστέρηση, αρκετοί κατασκευαστές ρυθμίζουν την κατανομή ακόμα και σε φυσιολογικές συνθήκες κίνησης, σε ποσοστό περίπου 95% εμπρός και 5%πίσω(panda 98%εμπρός 2%πίσω). Επίσης, ένα άλλο βασικό μειονέκτημα εμφανίζεται όταν κολλήσουν και οι τέσσερις τροχοί του αυτοκινήτου. Τότε, τις περισσότερες φορές, είναι αδύνατη η μετάδοση και στους τέσσερις τροχούς, διότι δεν είναι εφικτή η ενεργοποίηση του συμπλέκτη.
Μια περισσότερο "εξωτική" λύση είχε εφαρμοστεί στο παρελθόν στην Porsche 959 και κατόπιν στη μεταγενέστερη 911 Carrrera 4. Ένας πολύδισκος υδραυλικός συμπλέκτης έπρεπε να τιθασεύσει την έντονη υπερστροφή, εξαιτίας της μεγάλης ιπποδύναμης αλλά και της τοποθέτησης του κινητήρα στο πίσω μέρος, κατανέμοντας τη ροπή από 40:60 -ανάμεσα στους εμπρός και πίσω τροχούς σε κανονικές συνθήκες- έως και 50:50, αυξάνοντας τη ροπή στους μπροστινούς τροχούς ώστε να σταθεροποιείται το αυτοκίνητο.
Ο συνεκτικός συμπλέκτης μπορεί να μειονεκτεί έναντι του Torsen, αλλά το μικρό κόστος κατασκευής του και η αξιοπιστία του συστήματος ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις. Οι περισσότεροι κατασκευαστές εφαρμόζουν το σύστημα συνεκτικού συμπλέκτη στα οχήματα ελεύθερου χρόνου, όπως τα Land Rover Freelander, Honda CR-V και HRV, Hyundai Santa Fe, Renault Scenic RX4 κ.λπ.


Στα περισσότερα συστήματα τετρακίνησης με συνεκτικό συμπλέκτη η κίνηση μεταδίδεται κατά κύριο λόγο στους εμπρός τροχούς και, όταν κριθεί αναγκαίο, στους πίσω.
Αντίθετα, η κίνηση στην Porsche 911 μεταδιδόταν κατά κύριο λόγο στους πίσω τροχούς και εν συνεχεία στους εμπρός, μειώνοντας το έντονο φαινόμενο της υπερστροφής .
Ένα ακόμη μοντέλο με συνεκτικό συμπλέκτη είναι το Volvo Cross Country .

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.

Περισσότερα
2 Χρόνια 5 Μήνες πριν #2303 από nickstath
nickstath απάντησε στο θέμα: Απ:Σύστημα τετρακίνησης

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.

Περισσότερα
1 Χρόνος 6 Μήνες πριν - 1 Χρόνος 6 Μήνες πριν #2684 από nickstath
nickstath απάντησε στο θέμα: Απ:Σύστημα τετρακίνησης
Τελευταία διόρθωση: 1 Χρόνος 6 Μήνες πριν από nickstath.

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.

Χρόνος δημιουργίας σελίδας: 0.246 δευτερόλεπτα
Powered by Kunena Φόρουμ